Materiale:
26/10:
Introduktion
til instrumentation
19/10:
Præsentation-PP-dias-
Bolero
Bolero
- oversigt
Se endvidere:
Notation
- instumenter - oversigter
Opgaver
Partiturprojekt
Opgave
til 26/10
”Bolero-pastiche”
Lav et enkelt tema - fx i stil med tema fra Bolero – gerne
diatonisk (dvs. inden for kirketone-art/dur/mol-skala). Gerne kortere!
Find 1-4 akkorder, der passer til og som kan udgøre en art
akkordrundgang.
Medbring tema + akkorder og skab på det lille hold (ca. 4
musikere) et forløb, de bygger på de med-bragte elementer.
Lad Bolero tjene som inspiration.
HUSK modulets titel! Hold fokus på det klanglige samt de elementer,
der var fokus på i øvelsen 19.10.:
Operationelle elementer:
a) Primære
Klangfarve
Register
Dynamic
Artikulation
b) Rytme
Impuls-hastighed
Gestik
Fast Puls/ varierende puls / ikke puls
accellerando / ritardando (rit.)
c) Form
Centrale formstrukturer:
Figur
Motiv
Motivgruppe
Tema
Modul 1/5
Manglende opgaver: Afleveres senest fredag 8/10-2015
Missing assignments: To be handed in at the lates Oct.8th.
Modul 1 - 1.årgang:
Analyse og refleksion
Kids
are pretty People - oversigt
Modul 5 - 2.årgang: Stiløvelser
Modul 1 - 1.årgang: Analyse
og refleksion
KAP 15.2 - 1.årgang - uge 36-40
Mandage 12.30-14.20 Lok U210 (1.9. startes i A118).
1. Det overordnede koncept
• Det overordnede koncept består i at udvælge
et nummer/musikstykke – ud fra en analytisk tilgang til nummeret
udvælger de et eller flere elementer i nummeret, som danner
udgangspunkt for komposition af et nyt nummer.
• Nummeret kan fint være et enkelt og/eller lille musikstykke,
gerne et du godt kan lide eller som du finder har en interessant
pointe. Nummeret præsenteres for holdet i lektion 2 eller
3.
• Gør nummeret/musikstykket genstand for en analyse/refleksion,
der sætter fokus på konstruktive elementer, der kan
tjene som afsæt for komposition af dit eget nummer. Se mere
herom neden for.
• Planlæg og gennemfør udformningen af (dvs.
komponer!) dit eget musikalske produkt – som nævnt med
afsæt i det oprindeligt valgte nummer.
• Produktet skal fremlægges i slutningen af modul-forløbet
og kan foreligge som udskrevet no-de/partitur, lead sheet (melodi
m. becifring), indspilning eller live-fremførelse (alene
på eget/egne in-strument(er) og/eller m. orkester).
• Kompositionen kan evt. danne udgangspunkt for arbejdet med
instrumentation/klang i følgende moduler/projektuger.
2. Vejledning
Nedenstående vejledning er en hjælp til kompositionsprocessen
i det første KAP-modul, hvor man i vejledningen kan tage
så meget eller så lidt til sig, som man har behov for.
2.1. Analyse og refleksion
Baggrunde for dit valg af stykke vil ofte være en stærk
musikalsk oplevelse og/eller følelse. En del af øvelsen
går ud på, at reflektere over, hvilke(t) element(er)
der fremkalder oplevelsen/følelsen, samt om du selv vil overveje
at gøre brug af disse elementer!
Overordnet: Du skal arbejde med de elementer, du selv finder væsentlige!
En vigtig del af arbejdet består i refleksionen over hvad,
der er væsentligt og hvorfor!
• Overvej hvilke elementer i nummeret, der har relevans for
a) dit valg af nummer, b) den videre kompositoriske proces
• Foretage en analyse inden for udvalgte parametre –
nogle af eller evt. alle nedenstående:
o Oversigt: Lav en grafisk analyse (i lighed med den præsenterede
analyse af Thad Jones: Kids are Pretty People) (NB! Obligatorisk).
o Melodi: Bestem de væsentlige, forekommende melodiske elementer
og skriv dem ned eller fasthold dem på anden måde.
o Tonalitet og harmonik: Bestem tonalitet(er) og akkorder; noter
de væsentlige akkorder vha. noder eller becifring
o Rytme: Bestem afgørende rytmiske elementer
o Klang: Bestem afgørende klanglige elementer
o Øvrige musikalske principper - fx en ide om kontrast, musikalsk
udvikling el.lign.
2.2. Fastholdelse
Fasthold – fx vha. nedskrivning – som minimum de elementer,
som dit eget nummer skal bygge på.
De fastholdte elementer præsenteres for underviseren enten
i forbindelse med præsentationen eller senest den følgende
lektion.
På denne baggrund vil underviseren vejlede omkring det videre
forløb frem mod frembringelsen af kompositionen.
3. Produkt
1 værk, der anvender elementer og/eller strategier fra det
valgte nummer. Form: Nodenoteret, ind-spillet, spillet/fremlagt
i lektion 4 eller 5.
Modul 5 -
2.årgang: Stiløvelser
KAP 15.2 - 2.årgang - uge 36-40
Mandage 14.30-16.20 Lokale U110
Spotify
playlist
Materiale
Lektioner
Lektion 2:
2. stiløvelse - til aflevering i 3. lektion
Opgaven er den samme som til 1. lektion:
Vælg et ikke selvkomponeret nummer som udgangspunkt for den
næste stiløvelse og præsenter det for holdet.
Du skal fremføre nummeret alene - evt. blot noget af det
– for holdet: På et eller flere instrumenter efter eget
valg (gerne hovedinstrument), med/uden sang - evt. suppleret med
afspilning af udvalgte afsnit af nummeret.
Du skal endvidere overveje og fortælle om, hvilke stilelementer,
du vil bruge i det nummer, der skal komponeres.
NB! Denne gang prøver vi at være lidt mere specifikke:
Noter noget af de vigtige stilelementer ned, så godt I kan,
og analyser dem.
I har KAP-tid mandag kl. 12.30-14-20. Hvis I ikke når det
før, kan I vælge nummeret der.
Husk også at få færdiggjort den første
stiløvelse
Lektion 1:
Introduktion
Ved en stiløvelse vil vi her forstå en komposition,
der bygger på stilelementer fra et givet nummer.
Det overordnede koncept er således, at I med udgangspunkt
i udvalgte numre komponerer jeres egne numre, som bygger på
stilelementer fra de valgte numre.
For at vi kan komme godt i gang med modulet, bedes
I forberede jer lidt til 1. lektion - mandag d.31.8.:
1. Vælg et ikke selvkomponeret nummer som udgangspunkt for
den første stiløvelse og præsenter det valgte
nummer for holdet.
2. Du skal fremføre nummeret alene - evt. blot noget af det
– for holdet: På et eller flere instru-menter efter
eget valg, med/uden sang - evt. suppleret med afspilning af udvalgte
afsnit af nummeret. Vælg gerne et nummer, du kender godt!
3. Du skal endvidere overveje og fortælle om, hvilke stilelementer,
du vil bruge i stiløvelsen samt hvordan du vil forsøge
at ramme den valgte stil (det nummer, der skal komponeres.
Man kunne forstå begrebet stil som bestemte
måder at anvende de musikalske elementer på. Prøv
at overveje, hvad du selv forstår ved begrebet ”stil”.
Det vil vi i fællesskab diskutere på mandag.
Eksempler på forskellige stiltræk:
Harmoniske:
- harmonik bygger på tertsopbyggede samklange/bygger på
drone(r) og skala(er)
- harmonik med flere /en tonalitet(er)
- harmonik m. hurtig / langsom akkordrytme
- harmonik med mange/ingen II-V-I kadencer
- harmonik med mange / få udvidelser
Melodiske:
- melodik med mange / få spring
- melodik følger toneart / følger de enkelte akkorder
- melodik m. megen / ingen kromatik
Rytmiske:
- Swingende/lige ottendedele
- grundpuls i stortomme
- underdelinger på hihat / i bas
- afterbeat m. rimclick/på gulvtam
Div. anvendelse af lyd- og studieeffekter
- etc.