Modul 3/7 LINJER OG FLADER
Fælles for 1. og 2 årgang - Hold 1.2 + 2.2
Mandag 11.april
Sidste lektion i Linjer/flader-modulet
OBS! Tidspunktet: 13.30 – 16.20. (U210) – er skrevet
ind i asimut.
Vi vil først og fremmest fremføre/arbejde med jeres
resultater af arbejdet med nedenstående opgave:
Opgave til 11/4
Sidste opgave i Linjer/flader-modulet
Skriv et forløb der indeholder:
- En eller flere passager, der udgøres af en (eller flere)
linje(r)
- En eller flere passager, der udgøres af en flade
- En eller flere passager, der både indeholder flade(r) og
linje(r)
Holdets sammensætning medtænkes gerne mhp. gennemspilning,
men forløbet kan også fint indspilles eller noteres
i partitur.
Derudover vil vi afrunde modulet og evt. se
frem mod næste modul: Valgfag
Materiale
22/2
- 29/2
- 7/3 - 16/3
NB!
7/3 aflyst - Samme opgave til 16/3
Hjemmeopgaver
Opgave til 11/4
Sidste opgave i Linjer/flader-modulet
Skriv et forløb der indeholder:
- En eller flere passager, der udgøres af en (eller flere)
linje(r)
- En eller flere passager, der udgøres af en flade
- En eller flere passager, der både indeholder flade(r) og
linje(r)
Holdets sammensætning medtænkes gerne mhp. gennemspilning,
men forløbet kan også fint indspilles eller noteres
i partitur.
Hjemmeopgave til 7/3-2016
Brug Flamenco Sketches (materialet fra 22/2) som model:
Skrive en sekvens af flader, der kan danne udgangspunkt for lineær
improvisation.
Holdets sammensætning medtænkes mhp. gennemspilning.
Fladen kan også fint laves på laptop’en –
så improviseres linjerne ”live”.
Hjemmeopgave til 29/2-2016
Lav et eller flere stykker musik som ”kun er flade”
- evt. stykker med flere forskellige flader, men ingen linjer.
Overvej og udvælg materialet til de anvendte flader.
Faglig tematik
Udgangspunktet for dette modul er en model,
hvor musikkens elementer forstås som linjer og flader.
Ved linje forstås i denne forbindelse et musikalsk forløb,
som er sammensat af fortløbende enkelt-elementer –
fx udgør en række toner en melodilinje.
En flade er tæt forbundet med begrebet tekstur. I en flade
er enkeltelementerne ikke fortløbende, de er statisk bundet
sammen som fx tonerne i en akkord, hvad enten de spilles samtidig
eller brudt. En flade kan således sin simpleste form for eksempel
være lagt som lange akkordtoner i strygere eller synthesizer.
Men en flade kan også udtrykkes på mange andre måder,
den kan brydes og rytmiseres, den kan gøres levende i næsten
uendeligt mange skikkelser. Vores postulat og erfaring er, at denne
model er fælles for musik fra en lang række relevante
genrer, således kan en flade også være støj
fra en feed’ende guitar, et fingerspils-akkompagnement på
akustisk guitar, eller en akkordbrydning orke-streret for fuldt
symfoniorkester.
Mulighederne er mange, og overgangene kan være flydende: Hvordan
transformeres en akkord til en linje og omvendt? Hvordan kan en
akkord udtrykkes som en linje?
Fænomenet er generelt tilstede i næsten al musik, ikke
mindst som mulighedsfelt i forhold til måder at variere arrangering
af en akkord-med-melodi-baseret ide for flere instrumenter, samt
ved instru-mentering af baggrunde til improvisationer.
Begrebsparret linje-flade kan i visse tilfælde minde om begrebsparret
forgrund-baggrund, men er ikke identisk, da en linje for eksempel
sagtens kan optræde i en baggrund.
Slægtskabet med, men også modsætningen til de
andre modulers overskrifter, er åbenlyst: Et stykke musik
med flere linjer men ingen flader ville falde ind under temaet polyfoni.
Et stykke musik med kun én linje ville nemt kunne blive brugt
som afsæt for en meget bevidst instrumentation.
Metode og forløb
Vi starter med en opstartsøvelse med studerende fra begge
årgange, hvor modulets begreber og rammer forklares, med mange
musikeksempler. Derpå fordeles de studerende på tre
hold, der hver arbejder med øvelser inden for modulets tematik.
Resultatet af øvelserne præsenteres i plenum, med efterfølgende
diskussion og kritik/evaluering.
Hjemmeopgave til næste lektion
- 29/2-2016
Lav et eller flere stykker musik som ”kun er flade”
- evt. stykker med flere forskellige flader, men ingen linjer.
Overvej og udvælg materialet til de anvendte flader.
Eksempler
- findes på Spotify
spillelisten
Analogier i billedkunst mv.
a) Flader
Fx
Mark Rothko
b) Samspil ml. linje og flader
Fx
Juan Miro(1)
c) Linjer
1. Billedkunst
Tegninger - Streg/kul/tusch-tegninger
- Fx Paul
Klee
2. Arkitektur
Bygninger: fx Olavur Eliasson: Harpa
Parker mv.: fx Versailles