Anders Müller | RMC - Komposition - Arrangement - Produktion - KAP - BMus1+2

Forside

Materiale

Links til aktuel musik

Komposition


Undervisningsmateriale:

 

Oversigter-Satstyper Komposition
Instrumenter

Notation - oversigter
Instrumenter

Opgaver
Materiale
Litteratur

Lead Sheet

Musikalske Strukturer

Playlist

 

 

 

 

 

 

 

Top

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Top

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Top

 

 

 

 

 

 

 

 

Top

 

 

 

 

 

 

 

Top

 

 

 

 

 

 

 

Top

 

 

 

 

 

 

 

Top

 

 

 

 

 

 

 

Top

 

 

 

 

 

 

 

Top

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Top

 

 

 

 

 

 

 

 

Top

Modul 3/7 LINJER OG FLADER
Fælles for 1. og 2 årgang - Hold 1.2 + 2.2


Mandag 11.april
Sidste lektion i Linjer/flader-modulet
OBS! Tidspunktet: 13.30 – 16.20. (U210) – er skrevet ind i asimut.

Vi vil først og fremmest fremføre/arbejde med jeres resultater af arbejdet med nedenstående opgave:
Opgave til 11/4
Sidste opgave i Linjer/flader-modulet
Skriv et forløb der indeholder:
- En eller flere passager, der udgøres af en (eller flere) linje(r)
- En eller flere passager, der udgøres af en flade
- En eller flere passager, der både indeholder flade(r) og linje(r)
Holdets sammensætning medtænkes gerne mhp. gennemspilning, men forløbet kan også fint indspilles eller noteres i partitur.

Derudover vil vi afrunde modulet og evt. se frem mod næste modul: Valgfag


Materiale
22/2 - 29/2 - 7/3 - 16/3

NB!
7/3 aflyst - Samme opgave til 16/3

Hjemmeopgaver

Opgave til 11/4
Sidste opgave i Linjer/flader-modulet
Skriv et forløb der indeholder:
- En eller flere passager, der udgøres af en (eller flere) linje(r)
- En eller flere passager, der udgøres af en flade
- En eller flere passager, der både indeholder flade(r) og linje(r)
Holdets sammensætning medtænkes gerne mhp. gennemspilning, men forløbet kan også fint indspilles eller noteres i partitur.

Hjemmeopgave til 7/3-2016
Brug Flamenco Sketches (materialet fra 22/2) som model:
Skrive en sekvens af flader, der kan danne udgangspunkt for lineær improvisation.
Holdets sammensætning medtænkes mhp. gennemspilning.
Fladen kan også fint laves på laptop’en – så improviseres linjerne ”live”.

Hjemmeopgave til 29/2-2016
Lav et eller flere stykker musik som ”kun er flade” - evt. stykker med flere forskellige flader, men ingen linjer.
Overvej og udvælg materialet til de anvendte flader.


Faglig tematik
Udgangspunktet for dette modul er en model, hvor musikkens elementer forstås som linjer og flader.
Ved linje forstås i denne forbindelse et musikalsk forløb, som er sammensat af fortløbende enkelt-elementer – fx udgør en række toner en melodilinje.
En flade er tæt forbundet med begrebet tekstur. I en flade er enkeltelementerne ikke fortløbende, de er statisk bundet sammen som fx tonerne i en akkord, hvad enten de spilles samtidig eller brudt. En flade kan således sin simpleste form for eksempel være lagt som lange akkordtoner i strygere eller synthesizer. Men en flade kan også udtrykkes på mange andre måder, den kan brydes og rytmiseres, den kan gøres levende i næsten uendeligt mange skikkelser. Vores postulat og erfaring er, at denne model er fælles for musik fra en lang række relevante genrer, således kan en flade også være støj fra en feed’ende guitar, et fingerspils-akkompagnement på akustisk guitar, eller en akkordbrydning orke-streret for fuldt symfoniorkester.
Mulighederne er mange, og overgangene kan være flydende: Hvordan transformeres en akkord til en linje og omvendt? Hvordan kan en akkord udtrykkes som en linje?
Fænomenet er generelt tilstede i næsten al musik, ikke mindst som mulighedsfelt i forhold til måder at variere arrangering af en akkord-med-melodi-baseret ide for flere instrumenter, samt ved instru-mentering af baggrunde til improvisationer.
Begrebsparret linje-flade kan i visse tilfælde minde om begrebsparret forgrund-baggrund, men er ikke identisk, da en linje for eksempel sagtens kan optræde i en baggrund.
Slægtskabet med, men også modsætningen til de andre modulers overskrifter, er åbenlyst: Et stykke musik med flere linjer men ingen flader ville falde ind under temaet polyfoni. Et stykke musik med kun én linje ville nemt kunne blive brugt som afsæt for en meget bevidst instrumentation.

Metode og forløb

Vi starter med en opstartsøvelse med studerende fra begge årgange, hvor modulets begreber og rammer forklares, med mange musikeksempler. Derpå fordeles de studerende på tre hold, der hver arbejder med øvelser inden for modulets tematik. Resultatet af øvelserne præsenteres i plenum, med efterfølgende diskussion og kritik/evaluering.

Hjemmeopgave til næste lektion - 29/2-2016
Lav et eller flere stykker musik som ”kun er flade” - evt. stykker med flere forskellige flader, men ingen linjer.
Overvej og udvælg materialet til de anvendte flader.
Eksempler
- findes på Spotify spillelisten


Analogier i billedkunst mv.
a) Flader
Fx Mark Rothko

b) Samspil ml. linje og flader
Fx Juan Miro(1)

c) Linjer
1. Billedkunst
Tegninger
- Streg/kul/tusch-tegninger - Fx Paul Klee
2. Arkitektur
Bygninger: fx Olavur Eliasson: Harpa
Parker mv.: fx Versailles


Bedømmelse og afleveringskrav – KAP
- alle moduler

Den studerende afleverer ved afslutningen af hvert modul et antal opgavebesvarelser efter lærerens nær-mere anvisninger.
Læreren foretager på grundlag af afleveringen en bedømmelse af den studerendes kvalifikationer i henhold til KAP´s mål for læringsudbytte.
Ved bedømmelsen tages der hensyn til modulets placering i forhold til fagets progression.
Der gives bedømmelsen godkendt/ikke godkendt.
Det er en forudsætning for at bestå KAP at samtlige moduler i faget er godkendt

Krav til Modul 3/7 - Linjer og flader
Minimum to opgaver, der demonstrerer at den studerende kan anvende modulets tematik og begreber i et substantielt musikalsk udtryk.


Links

Om sange, gåder og fundne ting

Composer Tools - Pitch Class Sets


Materiale - oversigter mv.

Instrumenter mv.

Notation - instrumenter mv.

Rytmisk Blæserensemble
- spilleteknik - omfang - mm.

Introduktion til instrumentation

 



Studieordning
Se RMC hjemmeside

Undervisningsplaner
16.1

Modul 3/7
Mandage uge 8-11
Lok.U210
(+ U 201-U208)


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I