Anders Müller | KA Valgfag - Orkestrering og arrangement


Start

Nyheder og vigtig information

Studieordning
Afløsning

RMC


Om kurset

Materiale fra lektioner
Links

Undervisningsmateriale:
Oversigter
Opgaver
Materiale
Musikalske Strukturer
Lead Sheet
Litteratur


Kontakt - e-mail:
am@rmc.dk

 

 

 

 

 

 

Top

 

 

 

 

 

 

 

 

Top

 

 

 

 

 

 

Top

 

 

 

 

 

 

Top

 

 

 

 

 

Top

 

 

 

 

 

Top

 

 

 

 

 

Top

 

 


News & important information

Assignment 3 - To be finished oct.1st
Write small orchestration of Blue in Green eller Coral for a) Clarinte solo; b) Clarinet + cello; c) clarinet, violin & cello. Sheets and score paper in the dropbox


Material: Go to Dropbox

Spotify playlist: CLICK HERE


Useful links:

Clarinet acoustics: an introduction

Clarinet Multi phonics

Instrument samples


 

Opgaver/Assignments
1. - 10/9

Skriv for solocello et stykke, der bygger på en cyklisk akkordprogression - som fx Händel's Chaconne i G /Write for solo cello a piece based on a cyclic chord progression / turnaround - such as Handel's Chaconne in G.

2 - 17/9: Ravel: Sonate for violin og cello
a) Sats II, ciffer 17+ 18. Skriv flageoletter som almindelige noder/Write resulting pitch of harmonics.
b) Work with IIIrd movement:
Look for details in the writing for the two instruments. Try also to make a short analysis with focus on form and texture.
c) With the structure of the beginning of the IIIrd movement in mind, try to write the beginning of a small piece for violin and cello.

Assignment 3 - To be finished oct.1st
Skriv lille arrangement af Blue in green eller Coral/
Write small orchestration of Blue in Green eller Coral for a) Clarinte solo; b) Clarinet + cello; c) clarinet, violin & cello. Sheets and score paper in the dropbox

Opgave 4- til 27/11
Skriv for klarinet og cello:
Klarinet: melodi
Cello: akkorder

Projekt
- Skriv for klarinet, violin og cello - mhp. videre anvendelse af resultatet i kompositionsprojektet 2015 uge 5
- Projekterne diskuteres og evalueres 5/12 + 12/12.


ORKESTRERING & ARRANGEMENT
På kurset vil vi arbejde med at skrive for forskellige typer af ensembler sammensat af akustiske in-strumenter, typisk strygere og blæsere. Evt. som backing for en vokal eller instrumental solist, evt. kombineret med rytmegruppeinstrumenter - egen og/eller andres musik.
For blive klædt på til dette vil vi lytte til og diskutere musik for de nævnte instrumenter – både inden for det klassiske og inden for det rytmiske repertoire – samt reflektere over klanglige forhold, musikkens elementer og struktureringen af dem.
Kursets fokus på et udvalg af instrumenter/ensembletyper samt mulighederne for at få afprøvet den skrevne musik i praksis vil blive aftalt med kursusdeltagerne i forbindelse med kursusstart.


Materiale vedr. notation/instrumentation: Se her!
Mere materiale - se neden for


Materiale
Comprehensive collection from the classical repertoire up til 1940/ Omfattende samling af noder til hele det klassiske repertoire - dog ikke meget efter 1940

Plan
View asimut

Thursday 12.30-14.20
'Blue' Weeks:
36-37-38-39-40
43-44-45-46-47

Room U108

Class:
Luca Curcio
Gianluca Elia
Dario Schattel
Jacobien Vlasman
Davide Zambon


Mål
• have viden om klanglige og spilletekniske muligheder i udvalgte ensembletyper;
• kunne realiseres sine musikalske ideer for de typer af ensembler, der arbejdes med på kurset;
• kunne udarbejde entydige partiturer og opførelsesklare stemmer;
• være i stand til at reflektere over anvendelsen af besætningstyper og satstyper.

Indhold
Der arbejdes med følgende områder:
• Studie af musik med udvalgte relevante ensembletyper;
• instrumentkendskab og spilleteknikker;
• bundne øvelser i instrumentation og relevante satsteknikker;
• arbejde med de studerendes egen musik;
• refleksion over musikkens elementer og struktureringen af dem .

Bedømmelse
Ved afslutningen af hvert af fagets moduler bedømmes den studerendes kvalifikationer gennem un-dervisningsdeltagelse mv.
Bedømmelsen foretages af læreren i henhold til modulets udmeldte kriterier for godkendelse, normalt på grundlag af obligatoriske afleveringer og/eller dokumenterede fremlæggelser.
Specifikke afleveringsfrister fastsættes i gældende rammeplan for faget.
Der gives bedømmelsen godkendt/ikke godkendt.

 


 

Top