Udgivelser
Komposition som undervisningsområde.
Projektrapport RMC 2014. Den undervisningsmæssige
strategi og praksis samt opsamling af viden og erfaringer om læring
og undervisning inden for feltet.
Hent
projektrapporten her
Musik – en erfaringsopsamling af nogle udviklingsarbejder
og forsøg i det almene gymnasium.
Rapport under Udviklingsprogrammet for fremtidens
ungdomsuddannelser, hæfte nr.27. www.uvm.dk/gymnasie//udvikling.
Undervisningsministeriet 2003.
Hent
rapporten her
Musikalske
Strukturer
3.reviderede udgave 2012
Wilhelm Hansen, Katalog #: WH31537
ISBN: 9788759825044
Bog om musikteori, der henvender sig til studerende
på videregående musikuddannelser og til selvstudium
på højere niveau. Følgende emner og discipliner
behandles indgående: Tonesystemet, notation, intervaller,
skalaer, akkorder og harmonisk analyse.
Købes
her
Melodisk-improvisatorisk
akkordsubstitution indenfor beboptraditionen
Speciale fra Musikvidenskabeligt Institut,
Københavns Universitet, 1995.
Køb
specialet her
Resumé:
Afhandlingen udspringer af iagttagelser vedrørende
forholdet mellem melodik og harmonik i en lang række improviserede
jazzsoloer med udgangspunkt i bebop-traditionen. Det drejer sig
om en tilbagevendende forekomst af melodisk stof, der baserer sig
på andre akkorder end de på forhånd givne - dvs.
forekomst af akkord- substitution som et melodisk-improvisatorisk
fænomen.
I den eksisterende litteratur findes denne melodisk-improvisatoriske
akkord-substitution spredt omtalt, men der savnes en nærmere
belysning af fænomenet, der bygger på en harmonisk-analytisk
systematik.
Afhandlingens primære emne er undersøgelsen af, om
det er muligt at finde et mønster i anvendelsen af disse
substitutionsakkorder og om der kan opstilles en forklaringsmodel
for fænomenet. Et sekundært emne er at belyse, hvordan
et klarere billede af denne akkordsubstitution kan give nogle pædagogiske
og musikalske fordele i forhold til at lære at improvisere
indenfor bebop og dermed beslægtede stilarter.
Efter en indledning, hvori baggrunden for afhandlingen samt dens
forudsætninger og afgrænsninger ridses op, følger
et kapitel, der sætter bebop'en i historisk/stilistisk perspektiv
samt en fremlæggelse af de teoretiske problemstillinger og
forudsætninger for undersøgelsen af substitutionsakkordernes
forekomst og anvendelse.
I afhandlingens centrale del redegøres der først for
den anvendte analysemetode, hvorpå der på baggrund af
ca. 100 melodiske passager (stammende fra 47 soloer), alle indeholdende
melodisk-improvisatorisk akkordsubstitution, foretages en beskrivelse
og en kategorisering af akkordsubstitutionerne, primært ud
fra en funktionsharmonisk systematik; resultaterne opsummeres i
en sammenfatning.
Derudover findes et kapitel, der belyser anvendelsen af undersøgelsens
resultater i forbindelse med indlæring af færdigheder
i improvisation, med fokus på en metodisk indfaldsvinkel til
stoffet.
Efter en konklusion følger en litteraturliste omfattende
57 titler, en krydsrefereret liste over de anvendte solo-eksempler
med såvel bibliografiske som diskografiske oplysninger samt
en diskografi over andre indspilninger, omtalt i afhandlingen. Desuden
findes et emne-, et navne- og et titelregister samt tre appendikser
indeholdende I) ikke udgivne transskriptioner, benyttet i analyserne,
II) en oversigt over de anvendte harmoniske, melodiske og skalamæssige
analysetermer samt III) øvelser til indlæring af akkordsubstitution.