Anders Müller | RMC - Komposition - Arrangement - Produktion - KAP - BMus1+2

Forside

Materiale

Links til aktuel musik

Komposition


Undervisningsmateriale:

 

Oversigter-Satstyper Komposition
Instrumenter

Notation - oversigter
Instrumenter

Opgaver
Materiale
Litteratur

Lead Sheet

Musikalske Strukturer

Playlist

 

 

 

 

 

 

 

Top

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Top

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Top

 

 

 

 

 

 

 

 

Top

 

 

 

 

 

 

 

Top

 

 

 

 

 

 

 

Top

 

 

 

 

 

 

 

Top

 

 

 

 

 

 

 

Top

 

 

 

 

 

 

 

Top

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Top

 

 

 

 

 

 

 

 

Top

Modul 4/8 Valgfag
Følg LINK


Modul 3/7 LINJER OG FLADER
Fælles for 1. og 2 årgang
- følg link


15.1: Modul 2/6 Instrumentation og klang
Fælles for 1. og 2 årgang


Lektionen 16/11-2015
Holdet deles i sidste lektion af dette modul i to grupper - se fordelingen i asimut.

Opgaveaflevering/Substitute Assignment
De, som ikke fik skrevet noget til partiturprojektet, skal senest 23/11-2015 aflevere en tilsvarende opgave / Those who did not have written anything to the Large Ensemble Project must deliver a similar assignment, at the latest 23th November 2015:

Lav et kort stykke for et ensemble / antal stemmer, der svarer til den besætning, vi opererede med i ensemble projektet / Write a short piece for an ensemble / a number of parts, according to the lineup of the ensemble project:

1-2 Altsax
1- 2 Tp


Piano
1-2 bass
1- 2 drums
Guitar
Harmonica
Cello
(ikke alle instrumenter behøver at bruges / it’s not necessary to use all the instruments)

Stykket kan valgfrit noteres i partitur eller indspilles, men skal under alle omstændigheder have fokus på udnyttelsen af ensemblets/instrumenternes klanglige muligheder og potentialer / The piece can op-tionally be notated in a score or recorded, but you must in any case focus on the utilization of the en-semble’s / instrument's tonal possibilities and potentials.


Partiturprojektet - Large Ensemble Project
- fremlægges 9/11.
Forberedelse:
Hav stadig fokus på klang - strategier fra Bolero-opgaven kan sagtens bruges igen:
Lav et enkelt tema - gerne diatonisk (dvs. inden for kirketone-art/dur/mol-skala), gerne kort!

Find 1-4 akkorder, der passer til og som kan udgøre en art akkordrundgang
Arbejd gerne med fordoblinger!

Send partitur + stemmer til mig (.pdf-format) SENEST fredag d.6/11.

Ved indstuderingen mandag 9/11::
Der er kun begrænset tid til hvert stykke ved gennemspilningen. Derfor: Vær præcis - gerne enkelt og kort. NB! Stykket skal kunne spilles ud fra stemmerne, uden yderligere forklaringer.

Plan:
12.30-13.00: Opstilling + Klargøring af stemmer/preparation of parts
13.00-16.20: Gennemspilning af indkomne stykker.

Line up
(ikke alle instrumenter behøver at bruges):
2 Altsax
2 Tp
Piano
1-2 bass
1- 2 drums
Guitar
Harmonica
Cello

Endelig plan inkl. tildeling af tid udmeldes efter fredag 6/11.

Regarding Large Ensemble Project - to be presented 9/11.

NB! Send score + parts for me (.pdf format) at the latest Friday, 6th november

Please note: At the presentation Monday, 9th November there is limited time for each piece. Therefore: Be accurate – and keep it simple and short.
Plan:
12.30 to 13.00: Instruments set up + preparation of parts.
13.00 to 16.20: play through of incoming pieces.

Lineup (not all instruments need to be used):
2 Altsax
2 Trumpet
Piano
1-2 bass
1- 2 drums
guitar
Harmonica
Cello


2/11: Holdet deles:
12.30-14.20:
Andreas Stokkendal Poulsen
Jonatan Melby Bak
Mathæus Nygaard Bech Pedersen
Jeppe Høi Justesen
Jacob Artved
Olle Häggberg
Hannes Jonsson
Mathias Ebenhard Heise

14.30-16.20
Lasse Bækby Buch
Rinalds Maksimovs
Jonas Engel
Per Brehmer
Piotr Wasilewski
Piotr Pawel Fraczyk
Søren Høi
Jonas Ingemann Due Steffensen


- i lektionen medbringen:
1) 1. side af partituret med alle instrumenter - også de, som har pause
2) Ideer til det videre forløb
3) gerne flere partitursider


Materiale:
26/10:
Introduktion til instrumentation

19/10:
Præsentation-PP-di
as- Bolero
Bolero - oversigt


Se endvidere:
Notation - instumenter - oversigter


Opgaver

Partiturprojekt

Opgave til 26/10

”Bolero-pastiche”
Lav et enkelt tema - fx i stil med tema fra Bolero – gerne diatonisk (dvs. inden for kirketone-art/dur/mol-skala). Gerne kortere!
Find 1-4 akkorder, der passer til og som kan udgøre en art akkordrundgang.
Medbring tema + akkorder og skab på det lille hold (ca. 4 musikere) et forløb, de bygger på de med-bragte elementer. Lad Bolero tjene som inspiration.
HUSK modulets titel! Hold fokus på det klanglige samt de elementer, der var fokus på i øvelsen 19.10.:

Operationelle elementer:
a) Primære
Klangfarve
Register
Dynamic
Artikulation

b) Rytme
Impuls-hastighed
Gestik
Fast Puls/ varierende puls / ikke puls
accellerando / ritardando (rit.)

c) Form
Centrale formstrukturer:
Figur
Motiv
Motivgruppe
Tema


Modul 1/5

Manglende opgaver: Afleveres senest fredag 8/10-2015
Missing assignments: To be handed in at the lates Oct.8th.


Modul 1 - 1.årgang: Analyse og refleksion


Kids are pretty People - oversigt


Modul 5 - 2.årgang: Stiløvelser


Modul 1 - 1.årgang: Analyse og refleksion
KAP 15.2 - 1.årgang - uge 36-40
Mandage 12.30-14.20 Lok U210 (1.9. startes i A118).

1. Det overordnede koncept
• Det overordnede koncept består i at udvælge et nummer/musikstykke – ud fra en analytisk tilgang til nummeret udvælger de et eller flere elementer i nummeret, som danner udgangspunkt for komposition af et nyt nummer.
• Nummeret kan fint være et enkelt og/eller lille musikstykke, gerne et du godt kan lide eller som du finder har en interessant pointe. Nummeret præsenteres for holdet i lektion 2 eller 3.
• Gør nummeret/musikstykket genstand for en analyse/refleksion, der sætter fokus på konstruktive elementer, der kan tjene som afsæt for komposition af dit eget nummer. Se mere herom neden for.
• Planlæg og gennemfør udformningen af (dvs. komponer!) dit eget musikalske produkt – som nævnt med afsæt i det oprindeligt valgte nummer.
• Produktet skal fremlægges i slutningen af modul-forløbet og kan foreligge som udskrevet no-de/partitur, lead sheet (melodi m. becifring), indspilning eller live-fremførelse (alene på eget/egne in-strument(er) og/eller m. orkester).
• Kompositionen kan evt. danne udgangspunkt for arbejdet med instrumentation/klang i følgende moduler/projektuger.


2. Vejledning
Nedenstående vejledning er en hjælp til kompositionsprocessen i det første KAP-modul, hvor man i vejledningen kan tage så meget eller så lidt til sig, som man har behov for.
2.1. Analyse og refleksion
Baggrunde for dit valg af stykke vil ofte være en stærk musikalsk oplevelse og/eller følelse. En del af øvelsen går ud på, at reflektere over, hvilke(t) element(er) der fremkalder oplevelsen/følelsen, samt om du selv vil overveje at gøre brug af disse elementer!
Overordnet: Du skal arbejde med de elementer, du selv finder væsentlige! En vigtig del af arbejdet består i refleksionen over hvad, der er væsentligt og hvorfor!
• Overvej hvilke elementer i nummeret, der har relevans for a) dit valg af nummer, b) den videre kompositoriske proces
• Foretage en analyse inden for udvalgte parametre – nogle af eller evt. alle nedenstående:
o Oversigt: Lav en grafisk analyse (i lighed med den præsenterede analyse af Thad Jones: Kids are Pretty People) (NB! Obligatorisk).
o Melodi: Bestem de væsentlige, forekommende melodiske elementer og skriv dem ned eller fasthold dem på anden måde.
o Tonalitet og harmonik: Bestem tonalitet(er) og akkorder; noter de væsentlige akkorder vha. noder eller becifring
o Rytme: Bestem afgørende rytmiske elementer
o Klang: Bestem afgørende klanglige elementer
o Øvrige musikalske principper - fx en ide om kontrast, musikalsk udvikling el.lign.
2.2. Fastholdelse
Fasthold – fx vha. nedskrivning – som minimum de elementer, som dit eget nummer skal bygge på.
De fastholdte elementer præsenteres for underviseren enten i forbindelse med præsentationen eller senest den følgende lektion.
På denne baggrund vil underviseren vejlede omkring det videre forløb frem mod frembringelsen af kompositionen.
3. Produkt
1 værk, der anvender elementer og/eller strategier fra det valgte nummer. Form: Nodenoteret, ind-spillet, spillet/fremlagt i lektion 4 eller 5.


Modul 5 - 2.årgang: Stiløvelser
KAP 15.2 - 2.årgang - uge 36-40
Mandage 14.30-16.20 Lokale U110
Spotify playlist

Materiale


Lektioner

Lektion 2:
2. stiløvelse - til aflevering i 3. lektion
Opgaven er den samme som til 1. lektion:
Vælg et ikke selvkomponeret nummer som udgangspunkt for den næste stiløvelse og præsenter det for holdet.
Du skal fremføre nummeret alene - evt. blot noget af det – for holdet: På et eller flere instrumenter efter eget valg (gerne hovedinstrument), med/uden sang - evt. suppleret med afspilning af udvalgte afsnit af nummeret.
Du skal endvidere overveje og fortælle om, hvilke stilelementer, du vil bruge i det nummer, der skal komponeres.
NB! Denne gang prøver vi at være lidt mere specifikke: Noter noget af de vigtige stilelementer ned, så godt I kan, og analyser dem.
I har KAP-tid mandag kl. 12.30-14-20. Hvis I ikke når det før, kan I vælge nummeret der.
Husk også at få færdiggjort den første stiløvelse

Lektion 1:
Introduktion

Ved en stiløvelse vil vi her forstå en komposition, der bygger på stilelementer fra et givet nummer.
Det overordnede koncept er således, at I med udgangspunkt i udvalgte numre komponerer jeres egne numre, som bygger på stilelementer fra de valgte numre.

For at vi kan komme godt i gang med modulet, bedes I forberede jer lidt til 1. lektion - mandag d.31.8.:
1. Vælg et ikke selvkomponeret nummer som udgangspunkt for den første stiløvelse og præsenter det valgte nummer for holdet.
2. Du skal fremføre nummeret alene - evt. blot noget af det – for holdet: På et eller flere instru-menter efter eget valg, med/uden sang - evt. suppleret med afspilning af udvalgte afsnit af nummeret. Vælg gerne et nummer, du kender godt!
3. Du skal endvidere overveje og fortælle om, hvilke stilelementer, du vil bruge i stiløvelsen samt hvordan du vil forsøge at ramme den valgte stil (det nummer, der skal komponeres.

Man kunne forstå begrebet stil som bestemte måder at anvende de musikalske elementer på. Prøv at overveje, hvad du selv forstår ved begrebet ”stil”. Det vil vi i fællesskab diskutere på mandag.

Eksempler på forskellige stiltræk:
Harmoniske:
- harmonik bygger på tertsopbyggede samklange/bygger på drone(r) og skala(er)
- harmonik med flere /en tonalitet(er)
- harmonik m. hurtig / langsom akkordrytme
- harmonik med mange/ingen II-V-I kadencer
- harmonik med mange / få udvidelser
Melodiske:
- melodik med mange / få spring
- melodik følger toneart / følger de enkelte akkorder
- melodik m. megen / ingen kromatik
Rytmiske:
- Swingende/lige ottendedele
- grundpuls i stortomme
- underdelinger på hihat / i bas
- afterbeat m. rimclick/på gulvtam
Div. anvendelse af lyd- og studieeffekter
- etc.

Undervisningsplaner
15.2

Modul 2/6
Mandage uge 43-47
Lok.U110
+ U 201-U203-U204

16/11/2015
12:30-14.20:
Andreas Stokkendal Poulsen
Jacob Schmidt Andreasen
Jeppe Høi Justesen
Jonas Engel
Jonas Ingemann Due Steffensen
Jonatan Melby Bak
Mathias Ebenhard Heise
Mathæus Nygaard Bech Pedersen
Simon Meiniche Serwin

12:30-14.20:
Per Brehmer
Lasse Bækby Buch
Piotr Pawel Fraczyk
Søren Høi
Rinalds Maksimovs
Piotr Wasilewski
Olle Häggberg
Hannes Jonsson
Jacob Artved

Deltagere:
Jonatan Melby Bak
Mathæus Nygaard Bech Pedersen
Sebastian Skrzypek
Simon Meineche Serwin
Jeppe Høi Justesen
Jacob Artved
Olle Häggberg
Hannes Jonsson
Jakob Schmidt Andreasen
Mathias Ebenhard Heise
Lasse Bækby Buch
Andreas Stokkendal Poulsen
Rinalds Maksimovs
Jonas Engel
Per Brehmer
Piotr Wasilewski
Piotr Pawel Fraczyk
Søren Høi
Jonas Ingemann Due Steffensen


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I